Руководство sid meiers civilization 5

ruff-ex

Вместе с локализацией игры появилось и руководство пользователя по Civilization 5 на русском языке! По сравнению с официальным английским мануалом, русский мануал несколько сокращен, но, тем не менее, содержит всю самую важную информацию по Civ5, необходимую для достижения первых побед. Ниже вы можете скачать полный русский мануал по Civilization V.

Руководство на русском языке по Civilization 5 также как и оригинал — цветное, но существенно сократилось. Для сравнения: в оригинальном мануале на английском насчитывается 233 стр (размер файла порядка 25 Mb), а в русском варианте от 1С — всего 96 страниц (размер pdf-файла 5,45 Mb). Первое что бросается в глаза: нет таблиц, а количество иллюстраций в значительной степени уменьшено. Но тем не менее, руководство написано на понятном нам русском языке и содержит вполне достаточную информацию, для того чтобы начинающий игрок смог разобраться с азами пятой части Цивилизации. Рекомендую скачать.

Содержание руководства по Civ5

Начало игры 3

    Главное меню 4
    Меню одиночной игры 4
    Экран настроек игры 4
    Сохранение и загрузка 5
    Уровни сложности 5

Основы игры 7

    Ходы в Civilization V 7
    Пошаговая игра 7
    Одновременные ходы 7
    Цивилизации и лидеры 7
    Советники 7
    Карта мира 8
    Игровое управление 8
    Неизвестные территории 9
    Окна информации 9
    Ландшафт 10
    Ресурсы 10
    Юниты 18
    Перемещение 21
    Сражение 23
    Основные типы сражений 24
    Варвары и руины 29
    Города 31
    Постройки 35
    Продовольствие в городе 36
    Наука и культура 38
    Рабочие и улучшения 40
    Государственное устройство 43
    Полисы 45
    Появление великих людей 47
    Расходы 50
    Настроение 51
    Золотой век 52
    Чудеса 52
    Дипломатия 53
    Победа и поражение 55

Продвинутые правила 58

    Воздушный бой 58
    Ядерное оружие 61
    Список юнитов 61
    Повышения юнитов 71
    Список чудес 76
    Список зданий 79

Сетевая игра 85
Модификации 87
ГАРАНТИЯ 89
ТЕХНИЧЕСКАЯ ПОДДЕРЖКА 93

Скачать Civilization 5 русский Manual

Имя файла: Civilization-V-Manual-Rus.pdf
Размер файла: 5.45 MB
Язык: русский

Ссылки на скачивание:

  • скачать с letitbit.net
  • скачать с vip-file.com
  • скачать с shareflare.net
  • скачать с depositfiles.com

Советуем почитать:

Часто игрокам сложно понять, как создать тот или иной предмет и где в игре найти нужные ресурсы. В этом разделе обычно можно найти полное прохождение, советы для новичков по прохождению сложных уровней и квестов. Здесь собраны гайды по Sid Meier’s Civilization 5, которые помогут найти все коллекционные предметы; расскажут, как убить всех боссов и пройти игру на 100%, собрав все достижения. Sid Meier’s Civilization 5 тормозит, не запускается и вылетает? Возможно, здесь найдется решение технических проблем, которое поможет убрать глюки, вылеты и баги.

Гайд Civilization 6 — что такое религиозная победа, как добиться религиозной победы, как победить Испанию

Мы продолжаем нашу серию гайдов о победах в Civilization 6 и способах их достижения. В сегодняшней статье мы поговорим о новом типе победы в игре — о религиозной победе и способах ее достижения, рассмотрим способы увеличения генерации очков Веры. Также представим цивилизации, лучше всего подходящие для достижения этой победы. О том, какую новую роль религия играет в Civilization 6 и какие есть новые юниты, вы можете прочитать в нашей отдельной статье.

BackArrowGreen.png Back to Civilization V

This page is used to submit and view strategies for Civilization V.

Basic Concepts[]

Dollar Diplomacy[]

Early on, try to find city-states (30 Gold Gold if you meet them first, and 15 Gold Gold if you don’t). Then try to sell your embassies to the AI for 1 Gold Gold per turn. Remember though that this gives the AI knowledge of the location of your capital city, which could result in them coveting your lands. Think twice about giving embassies to warmongering civilizations (the Zulus, Mongols, Huns, etc.), especially on higher difficulties. Starting to trade with civilizations early on makes them friendlier and more likely to give you a Declaration of Friendship. Early alliances also allow you to sell your luxuries for 240 Gold Gold instead of just 7 Gold Gold per turn, which equals only 210 Gold Gold (though this differs on slower or faster game speeds). Always start your game by building at least 1-2 Scouts on big continental maps and fewer on island maps to explore for new city locations, ancient ruins and meeting more city-states.

Citizen Management[]

In the early game it’s most important for your city to grow. Set your city on production focus and lock «growth» tiles (tiles with 3 or more Food Food, so named because each citizen consumes 2 Food Food). When a city grows, the new citizen will automatically work the highest production tile and you will get the benefit on the very same turn, because food is first consumed on a food tile on the following turn.

Optimal City Placement and How to Expand[]

The perfect city placement needs the following, in order of importance:

While producing a Settler your city cannot starve or grow, which allows every tile to be devoted to production and gold generation. 3 Food Food counts for 1 Production Production in Settler production. You generally shouldn’t produce Settlers before having 4 20xPopulation5.png Population, because it will take too long to build a Settler and your city will take too long to catch up to other players when you finish the Settlers.

Your expansion should be located next to luxuries you don’t have or settling a claim on an extremely good strategic position for further conquest or turtling. You should always aim at least for another luxury, because settling each city consumes 4 20xHappiness5.png Happiness. It is often advisable to settle directly on luxuries that require a Camp (such as Furs and Truffles) or a Plantation (such as Cocoa, Citrus, Wine, and Cotton). Settling on a luxury delays the need for a Worker early on, since the city automatically works it with the appropriate tech; however, it denies your city the tile yields of the improved luxury. Camps and Plantations only yield additional Gold Gold when improved whereas Mines and Quarries yield additional Production Production (a much more important resource); thus the opportunity cost of settling on a resource that requires a Mine or a Quarry is much higher.

Basic Worker Use[]

The primary purpose of Workers early on is to increase the yield of tiles worked. Something very important to consider early on is that tile improvements can be changed later in the game. Your first focus should be around improving luxury resources you may have that you have the appropriate tech for. Improving tiles that can become Farms is equally important as this will significantly boost food. Improve tiles that do not require preliminary work, such as clearing a forest or a jungle, first so as to have the quickest yield from tiles. If you pursue the Liberty policy tree, be sure to unlock the policy that grants an additional Worker and 25% faster tile improvement speed, as this will help throughout the game.

Especially on higher difficulties, Workers are prohibitively expensive to produce. Do not be afraid to steal Workers from city-states or AI opponents early in the game. Doing so early often does not result in any meaningful diplomatic penalty later in the game while yielding you «free» Workers and potentially seriously setting the AIs back.

How to Ally City-States[]

Don’t ignore the value a City-State can provide as an Ally. Depending on the path a city-state follows, you can be granted Culture Culture, Faith Faith, Food Food, military units (some of which you can’t acquire otherwise), or 20xHappiness5.png Happiness. You can increase your friendship with a city-state in several ways. Money gifts work well, and the bonus you get when a city-state is working on a project can increase your friendship level dramatically. Gifting units also provides an increase, but each city-state will ask for favors or make special requests, such as building a new world wonder or finding the territory of another civilization. Completing these missions provides friendship points that can be picked up rather easily. Fighting Barbarians is another effective way to gain influence with a city-state. You can gain 12 Influence (Civ5).png Influence by killing a barbarian unit in or adjacent to a city-state’s territory, and when the city-state asks for help in getting rid of a certain encampment, up to 50 Influence (Civ5).png Influence can be awarded.

In certain situations, you can expand your friendship with multiple city-states at once, or rapidly increase the rate of gaining influence, with some careful planning and unit placement. If two city-states’ territories come together, and an encampment spawns at their border, killing barbarians will increase friendship with both city-states. Also, rescuing a city-state Worker and returning it to the city-state is worth 45 Influence (Civ5).png Influence. Playing with rampaging barbarians (selected on the setup screen) will increase the rate at which encampments will generate new barbarians. If you can rescue a Worker outside the encampment, it often possible to position your units in a such a way that you can control which direction the Worker heads. By keeping a Worker close to an encampment, you can allow barbarians to capture the Worker again and again, rescuing it each time and gaining points for killing barbarians as well as rescuing Workers. Just be cautious that a wandering unit from another civilization doesn’t come and ruin your good thing by killing the barbarians (or their encampment) themselves.

Religion[]

Religion is not a win condition, but it helps you achieve cultural victory because tourism has a greater effect on civilizations sharing your religion. If you want to have a strong religion game, you need to pick a civilization that has a religious theme (such as the Celts or Ethiopia) or have a city with a lot of workable desert tiles (especially oases and hills) while rushing the pantheon Desert Folklore (which makes each desert tile produce 1 Faith Faith).

Great early game faith generation allows you to found the first religion, granting you access to all religious beliefs available. Generally, you want to fit the religious beliefs to your playstyle but the best are Tithe (for gold generation), Pagodas (buildings purchasable with faith that grant happiness), Religious Texts (faster spread of your religion) and Jesuit Education (can purchase scholarly buildings with faith). If you can’t pick those, get some that fit with your overall plan.

Warmongering on Immortal and Deity Difficulties[]

https://forums.civfanatics.com/threads/domination-on-immortal-deity-a-noobs-guide.547630/ (single-player guide)

This guide describes how to pull off conquest assisted victories on higher difficulties (and Pangaea/Continents maps), and lists four good units to do so with: the Composite Bowman (Classical Era), Crossbowman (Medieval Era), Cannon (Renaissance Era), and Artillery (Industrial Era). It also has more information describing how best to start (build order; Tradition, Liberty, Honour; 3 city early National College; rush Oracle; etc.) Finally, it also drops hints on how to manipulate city-states in your favour during wartime. This guide is massively helpful in bridging the gap to a higher difficulty.

This guide assumes a Standard turn time; however, Epic or Marathon are much easier for war, as it takes longer for units to become obsolete.

Small Piety[]

https://forums.civfanatics.com/threads/521674/ (single-player guide)

This guide describes how to pull off a completely peaceful diplomatic victory using Piety to spread a religion all over the world, despite being behind in Demographics for a large part of the game and on Deity. Despite any bad start (with Greece, no rivers, spawning next to the Zulus), the guide demonstrates how it can still be pulled off on a Standard sized map. This strategy can likely be refitted for other map sizes and victories too. Because of the culture from a dominant religion, all the friendships and city-state alliances, you can take Rationalism easily, have multiple Research Agreements, and gain city-state science through Scholasticism, gaining a scientific victory. Cultural victory may be slightly harder with only 3 cities, but a «Sacred Sites» religious approach may work.

Basic Tech Order and Building[]

Every win condition requires you to have a good science game. More science gives you more advanced units, better cultural buildings, a better chance at more advanced wonders, and the opportunity to find important strategic resources before your opponents do.

The first tech to research is Pottery, as it gives you access to two very important buildings: the Shrine, which allows you to found a Pantheon and eventually a Religion; and the Granary, which aids your city’s growth and leads to greater science output. Next comes Animal Husbandry, which allows you to see Horses on the map (aiding your expansion placements) and allowing you to build a Caravan. Sending Caravans between your own cities causes them to grow faster. If your cities are coastal, Sailing may be a better choice as a second technology as sea trade routes are always better than land ones. Next, research the appropriate technologies to improve the luxuries in your capital and expansions (e.g. Calendar, Trapping, Mining, or Masonry). Next, go for Writing to allow you to build a Library, increasing your science output. Build a Library in all of your cities so that you can build the ever-important National College upon researching Philosophy. If you neighbor a warmongering civilization, you may want to research Construction prior to Philosophy to allow you to build Composite Bowmen. To further increase your science output, research Education. Build Universities in all of your cities as quickly as possible, but hold off on building Oxford University. Then, head into Metal Casting and optionally Machinery. Metal Casting allows you to build the Workshop, an essential building that increases the production of your cities while Machinery allows you to build the Ironworks National Wonder that further increases production (allowing you to complete important buildings and wonders more quickly). If any of your high science output cities are located adjacent to mountains, research Astronomy and build an Observatory wherever possible. The next important technology is Scientific Theory, which allows you to build Public Schools. Next research Electricity. While you are doing that, begin building Oxford University. Leave it with one turn left until you finish researching Electricity, then complete it and use the free technology it gives you to unlock Radio. This will push you into the Modern Era very early in the game, usually giving you first pick of Ideology. Industrialization should be next, allowing you to build Factories to further increase production. Plastics is another very important technology because it gives you access to both Research Labs and Infantry, an important science building and powerful military unit respectively. From this point on, begin focusing on technologies relevant to your chosen victory.

This, of course, isn’t set in stone. Adjust your tech order to build important wonders and buildings specific to your intended victory type. There can (and should) be filler techs between those listed in the skeleton above.

Great Scientist Building[]

After you complete Public Schools, or maybe a bit sooner, start saving Great Scientists. After you complete Research Labs in most cities, increase your science production to the max for 8 turns (employ all specialists, set cities to Science Science production). After those 8 turns are up, bulb all your available Scientists for free technology advancement. You get more science this way because bulbing Scientists adds an average science production of the last 8 turns (though this differs depending on the game speed).

Great Writers Building[]

Bulbing Great Writers works the same as Scientists. You get the max return after 8 turns of cultural production. Ally all cultural city-states, max out culture in all your cities, win at the World’s Fair and start a Golden Age with your Great Artist. After 8 turns, start popping your Great Writers.

Opening Strategies[]

The early game is the most important part of Civilization V, because if you fail early, you won’t ever be able to win. The following are tested openers at least on Immortal difficulty (unless stated otherwise). They should all work on difficulties below that where they will be even more efficient. Click the expand button to open a strategy.

Strategy for Duel Maps with Lots of AI Players[]

More than a complete strategy, because as always there are more possible ways how to play and win a game in Civilization V, there are some very useful tips to play on very small maps. Best if you have a lot of AI enemies, like 7 or more. (You have to add them in the advanced settings when creating a single player game.)

1) Start with a good civilization/leader for small maps. Good leaders include Pocatello (Shoshone), Washington (America), Gandhi (India), Ramesses (Egypt), Ahmad al-Mansur (Morocco), Maria I (Portugal), Gustavus Adolphus (Sweden), Enrico Dandolo (Venice), and Nebuchadnezzar II (Babylon). Simply pick a leader who is good to combine with Tradition. Pocatello is absolutely great for this, because of his extremely quick land grabbing.

Bad leaders include anyone specialized a lot to play with city-states, like Alexander (Greece) or Ramkhamhaeng (Siam) or warriors like Genghis Khan (you will be a warmonger too soon on extremely small maps).

2) Trade Caravans are great. And you have a lot of them soon. It is very important, because you need gold not only to buy buildings/units from time to time, but also to buy important land tiles with strategy/luxury resources.

3) You can trade luxury resources, but do not expect much. On small maps, only from time to time is there a chance to switch resources. So you must trade additional luxury resources for gold coins. On the other hand, even AI players with one city will gladly buy A LOT of Iron, Horses, or other strategic resources.

4) If possible, build cities on coastal tiles. Maps like donut or oval are great for this type of game.

5) Trade your embassy to enemies, so you have a few coins from the start. Try to get technologies like Writing and Civil Service quickly. Also, trade your borders for 50 Gold Gold — from 10 enemies, this is 500 Gold Gold! Use them wisely.

6) Creating wonders is important. If you are able to get the best tiles, then you can build a lot of them. And to get the best tiles, building like Monuments, Amphitheaters and Pagodas. Also, use gold from selling embassies or open borders to buy Workshops, Windmills or other buildings that allow you to improve your production.

7) If you made a religion early, try to build Missionaries quickly and spread that religion. On small maps, if you convert two other cities, others will (relatively soon) follow as well.

Infinite City Sprawl[]

http://forums.civfanatics.com/showthread.php?t=501527

Dido[]

You have to play a map with a lot of water for lots of coastal city locations. Get the Messenger of the Gods (+2 Science Science from 20xCityConnection5.png City Connections) pantheon, fill out Liberty and the first few policies in Exploration, only found coastal cities, go Order. Each city will start with 4 Production Production, 3 Science Science, and 1 Gold Gold, which is huge in the mid-game. Each city only costs 2 20xHappiness5.png Happiness to found, due to the immediate 1 20xHappiness5.png Happiness from Harbors and 1 20xHappiness5.png Happiness from the city connection. Also, every city will immediately get the 20% Production Production from railroads as soon as you research the technology, as well as an additional +3 Production Production and +1 Culture Culture, Food Food, Gold Gold, and Science Science if you adopt the Five-Year Plan and Party Leadership tenets.

Hanging Gardens and Petra on Immortal[]

Difficulty Map
Immortal Desert start bias

This strategy guarantees getting classical wonders Hanging Gardens and Petra on Immortal difficulty. You will be behind in Science a bit, but it should kickstart a great capital city. The free Caravan from Petra will help with extra beakers from more trade routes with more advanced civilizations. The Great Engineer point from Petra combined with the free Garden guarantees an early Great Engineer, which you should implement into your plan after you finish this stuff.

Build order
Scout Scout Shrine Shrine Worker Worker Granary Granary
Archer Archer Hanging Gardens Hanging Gardens Petra Petra

Since a desert bias is fantastic for the belief Desert Folklore, you want to start with the Shrine. You can skip Monument and use Legalism to get it for free. It will delay your policies a bit, if you don’t find a culture Ancient Ruin, but it is not an issue. There will be small window of time where you can’t produce anything in the build order, use that time to put a couple of turns of hammers into a Worker or Caravan.

Technology order
Pottery Pottery Mining Mining Animal Husbandry Animal Husbandry Archery Archery
The Wheel The Wheel Mathematics Mathematics Currency Currency

You have to beeline Currency, otherwise you risk an AI getting Petra. You have more time, if there are no other desert starting bias civilizations in the game, but don’t delay it too much. It’s worth getting Masonry, if you have Marble, because its passive bonus speeds up production of classical Wonders. If you hit a science Ancient Ruin and you get a needed technology, squeeze in Writing for Libraries.

Social policy order
Social policies (Civ5).png Tradition Legalism (Civ5).png Legalism Aristocracy (Civ5).png Aristocracy

Nothing too complicated here. Start Tradition, get Legalism for free monuments and then Aristocracy to speed up Wonder production. After that complete Tradition and transition into your mid game plan.

Religion

Desert Folklore is absolutely essential. You will have a lot of Faith generation early and you’ll be able to secure a good Religion. Pick beliefs according to your overall game plan.

Babylon (rushing Great Library and Science Victory)[]

Shoshone Sub-220 Wins[]

Poland UA (4-city superpower)[]

Difficulty Map
Deity Pangaea

This 4 city opener is taking advantage of the Polish unique ability Solidarity which gives a free Social Policy when you advance to the next technological era. It uses these free policies to expand faster and more efficiently, giving you a headstart. It can be used with other Civilizations but it is not as effective. It works on every difficulty and maps with enough space for expansions that have 7 tiles between them.

After this opener aim for Hagia Sophia, Pyramids, Sistine Chapel, Chichen Itza (if not Deity) and Porcelain Tower, but judge wisely, if they are really obtainable. It supports all victory types. (Note that this requires the Brave New World DLC.)

Build order
3 Scout Scout Shrine Shrine Monument Monument Worker Worker Granary Granary
Caravan Caravan 2 Settler Settler Oracle Oracle National College National College

Only get Shrine if you don’t find an ancient ruin with Faith or meet two religious city-states, which are enough for a free Pantheon. By the time you are producing Settlers, you should already have Collective Rule social policy active. When you get to constructing Oracle, Aristocracy should also kick in. Buy an additional Worker when you have 310 gold. You can also steal one from a city-state or an enemy civilization. They spawn around turn 30.

In your expansions first build Monument, Library (buy them if you have enough gold from selling Luxuries), Caravan, Worker, Granary.

Technology order
Pottery Pottery Animal Husbandry Animal Husbandry Mining Mining Writing Writing
Philosophy Philosophy Drama and Poetry Drama and Poetry Theology Theology Education Education

This is the most efficient technology order for quickly jumping ages and getting the free policies. You can add Archery, if you have issues with barbarians or neighbour an aggressive civilization. By ignoring the lower part of the research tree, your Caravans will provide a lot of extra Beakers, make sure to take advantage of that.

Social policy order
Social policies (Civ5).png Tradition Social policies (Civ5).png Liberty Republic (Civ5).png Republic Collective rule (Civ5).png Collective rule
Citizenship (Civ5).png Citizenship Aristocracy (Civ5).png Aristocracy Finish Tradition. Representation (Civ5).png Representation

This social policy order takes advantage of Collective Rule and Aristocracy when you are actually abusing them to their fullest potential. Wait to take Legalism until you complete Monuments in all your cities. You can pick Oligarchy before it and pick Legalism with the free policy from Oracle.

Religion

Religion isn’t vital for this strategy. As your Pantheon, take Fertility Rites (+10% growth) and build Hagia Sophia for your Prophet, but don’t prioritize it over Oracle or National College. As your beliefs you will want Feed the World (Shrines and Temples provide +1 food) or Swords into Plowshares (15% faster Growth rate for city, if not at war). If you can enhance your religion, take Religious Texts (religion spreads faster).

Tier Lists[]

Since part of the effectiveness of a civilization depends on individual playstyle and game settings, there is some subjectivity involved in coming up with a civilization tier list. They can, however, provide some helpful food for thought and advice for using the civilizations to their full potential. See the following tier lists and surrounding discussions for more information:

  • CivFanatics tier list for Deity
  • FilthyRobot’s tier list for multiplayer
  • Steam Community tier list

Civilization V – это очередная серия игры, которая вышла в 2010 году. Пятая часть стала достаточно посредственной. В целом она получила положительные отзывы, хотя были и негативные моменты. Так или иначе, эта часть стала очередной глобальной стратегией, которая нашла отклик у поклонников подобного жанра.

Обновление

Игра «Цивилизация 5», как и предыдущие части, привнесла в проект несколько нововведений. Среди основных – это появление гексагональной сетки. Теперь квадраты заменились на шестиугольники. Кроме того, появились изменения, которые касаются небольших цивилизаций. Те заменили на города-государства.

цивилизация 5 прохождение

Появились понятия сателлитов или городов-марионеток. Так стали называть те области, которые захватили, но они остались в составе империи уже в статусе автономных образований. Противников стало возможно дистанционно обстреливать. Кроме того, исчезли религиозные конфессии, а также возможности шпионажа.

Цель

Прежде чем начать в игре «Цивилизация 5» прохождение, необходимо определиться с целью игры. Как и в предыдущих версиях, здесь также доступно пять вариантов победы. Они были ранее в четвертой и третьей сериях игры. В пятой также ничего не изменилось. Выиграть можно, избрав особый путь.

Таким образом, можно устроить военную победу, научную, культурную, дипломатическую, а также просто по количеству очков спустя определенное время (достигнув 2050 года) опередить соперников.

Война

Игра «Цивилизация 5» подготовила для игроков огромное количество сражений. Поэтому неудивительно, что первый и самый популярный путь – военный. При нем игрок должен остаться последним, кто сохранил власть над своей столицей.

игра цивилизация 5

Чтобы добиться успеха при таком исходе, нужно захватить столицы остальных цивилизаций, также не забывать сохранять свою. Если же вы свою потеряли, но одержали победу над другими цивилизациями, у вас все же есть шанс победить.

Наука

Для достижения научной победы геймеру нужно узнать обо всех изобретениях, которые помогут выстроить космический корабль. Далее все это производство нужно переместить в главный город. Когда все элементы будут в сборе, можно отправлять корабль к Альфа Центавре. В случае успешного полета геймер получит научную победу.

Кстати, строительство космического транспорта штука непростая. Игроку нужно будет изготовить детали с помощью улучшенных технологий. Перемещать эти элементы можно, как и обычные транспортные средства. Кстати, если некоторые детали попадут во вражеские руки, то они, как и любой союзный юнит, будут уничтожены, об этом нужно помнить.

Итак, когда деталь будет готова, нужно перемещать её в столицу. Кстати, элементы корабля нельзя покупать, а во время их крафта невозможно ускорить время. Кроме того, сам корабль должен быть собран только в столице. При успешном полете игра будет выиграна.

Культура

Для такого способа победы нужно углубиться в изучение. Чтобы выиграть при таком раскладе, необходимо выучить все существующие в игре общественные институты. Тут их пять. После геймеру будет представлен особый проект «Утопия». Если он будет сооружен, игрок одержит победу. «Утопию» нельзя приобрести или ускорить.

цивилизация 5 коды

Дипломат

Этот путь непростой. Нужно хотя бы приблизительно понимать, как играть в «Цивилизацию 5». Для его достижения, необходимо сначала выучить технологию «Глобализация». Далее появится в игре ООН. Там через парочку ходов произойдет голосование за выбор мирового главнокомандующего. Если игрок получает определенное количество голосов, он одерживает дипломатическую победу.

Время

В игре «Цивилизация 5» прохождение может привести и к окончанию времени. Оказывается, стратегия не бесконечная. Если до 2050 виртуального года ни один из игроков не стал победителем, то идет подсчет очков и таким образом определяют лидера. Кстати, после этого игру можно продолжить, но вот одержать победу в ней уже будет невозможно.

Рейтинг игроков определяется подсчетом очков. Они начисляются в течение игры за количество клеток, которые входят в контролируемые вами границы. Также за города в империи, технологии и населении. Но наиболее важным является число возведенных чудес.

Цивилизации

Чтоб начать прохождение стратегии, нужно изучить в игре «Цивилизация 5» нации. Всего можно поиграть аж в 43 цивилизации. В основном релизе их лишь 18. Среди них есть Россия, Англия, Америка, Рим, Япония и так далее.

как играть в цивилизацию 5

После было добавлено еще 9 наций, среди которых появились Гунны, Кельты, Майя и т. д. После — еще 9, где игрокам стали известны Зулусы, Польша, Шошоны, Индонезия и т.д. И в последнем дополнении появилось 7 цивилизаций: Вавилон, Дания, Корея, Инки, Испания, Полинезия и Монголия.

Каждая из наций имеет своего лидера, а также особые уникальные свойства, благодаря которым можно определить тактику игры. Кроме того, у них есть особые юниты и здания. Далее мы рассмотрим основные нации, которые заявлены в релизе.

Дипломаты

Итак, чтобы понять, как играть в «Цивилизацию 5», придется разобраться не только с тактикой, но и нациями. Для дипломатической стратегии необходимо выбирать между Сиам и Грецией. В первом случае лидером является Рамкамхенг. Способность этой нации в том, что объем еды и культуры, который она получает от союзников, увеличивается наполовину. Уникальным зданием Сиам является ват, который заменяет университет. А вот юнитом стал нересуанский слон.

Грецией правит Александр Македонский. Уникальным свойством здесь является эллинский союз, который помогает убывать влияние на города государства в два раза медленнее, а восстанавливать вдвое быстрее. Уникальным строением является гетайра, которая заменяет конницу, а копьеносца заменит гоплит.

Деньги

Если вы хотите осуществить в игре «Цивилизация 5» прохождение с экономической стратегией, то вам нужно обратить внимание на нации, у которых есть потенциал зарабатывать много денег. Среди них Персия с Дарием Первым. Уникальной способностью этой нации является то, что золотой век здесь длиннее наполовину. При этом сила атаки отрядов становится больше. Уникальным сооружение в Персии является двор сатрапа, который заменяет банк. А вот копьеносцев заменили бессмертные.

цивилизация 5 патчи

Также деньги заработать помогут арабы во главе с Гарун-аль-Рашидом. Их преимуществом является то, что игрок получает на 2 монеты больше за каждый торговый путь, а выход нефти приобретает удвоенное значение. Зданием здесь является базар, которые заменил рынок, а рыцарей заменили лучники на верблюде. Относительно других арабы, конечно, помогут больше получать золота, но вот Персия в этом противостоянии все же выглядит лучше.

Строительство

А вот для строительства как сооружений, так и Чудес света подойдут Рим, Египет и Ирокезы. Римом правит Цезарь Август. Способностью цивилизации является 25-процентное ускорение строительства сооружений, которые находятся в столице. Катапульту заменяет баллиста, а мечников – легион. Тем не менее Рим все же немного уступает тому же Египту.

цивилизация 5 с дополнениями

Под предводительством Рамзеса Второго здесь происходит увеличение скорости строительства всех Чудес света на 20%. Такой вариант отлично подойдет тем, кто решил выстроить ООН, чтобы по-быстрому одержать победу. Храм здесь заменяет гробница, а лучника – боевая колесница.

Еще одним вариантом цивилизации-строителя являются Ирокезы. Несмотря на то что способностью является скорость передвижения, которая, на первый взгляд, никак не влияет на строительство, все же ирокезы смогут возводить Чудеса света с молниеносной скоростью. Мастерскую у них заменяет длинный дом, без которого они не представляют собой ничего. А мечников заменяют мохок.

Завоеватели

Сюда относят Наполеона с Францией. Цивилизация получает два дополнительных балла за паровую машину. Юнитом тут является французский мушкетер, а сооружение заменит шато. Следующей нацией, которая попала в эту категорию, является Россия. Во главе — Екатерина Вторая. Уникальным свойством цивилизации являются богатства Сибири. Благодаря им удваивается число лошадей, железа и урана. Казарму заменяет крепость, а конницу – казаки.

цивилизация 5 нации

Война

А вот вечно лезть в драки может лучше всего Китай, также сюда относят Германию и Сонгай. В Китае правителем остается У Цзэтянь. У этой нации есть способность «Искусство войны», благодаря которой она получает силу отрядов и скорость генералов. Библиотеку заменяет бумажная мастерская, а вот арбалетчиков – чокону.

В игре «Цивилизация 5» прохождение познакомит нас и с Отто фон Бисмарком, который правит Германией. У нации есть способность, которая позволяет привлечь вражеский отряд на свою сторону. Танк заменяет панцер, а пикинеров – ландскнехт. Сонгаем правит Аския, которая получает больше золота за захваченные города и поселения. Вместо храма имеет мечеть, а рыцарей заменяет конница Мандекалу.

Остальные

Остальные нации никак не выделяются среди вышеуказанных. Они имеют определенные умения, от которых и следует отталкиваться при выборе. Например, если у Англии корабли перемещаются быстрее, можно подумать о военной стратегии. Ацтеки получают прибавку к культуре. Индия лучше всех заботится о своих горожанах. Америка имеет скидку на дополнительные клетки, а также увеличение поля зрения отрядов.

В общем, прохождение игры полностью зависит от того, какую нацию и тактику вы выбрали.

Дополнения

Известно, что игра «Цивилизация 5» с дополнениями имеет огромное количество «плюшек». Благодаря особым модам можно добавить новые нации. Кроме того, появляются более удачные стратегические варианты. Кстати, существуют также и карты на «Цивилизацию 5». Среди них есть даже изображение всей Земли.

карты на цивилизацию 5

В 2015 году на этой карте проводился опыт — была запущена глобальная игра, которая привела к апокалипсису. Причем 42 бота довели ее до того, что стратегия стала тяжелой, далее начала долго грузиться, а в конечном итоге привела к полному краху.

Также стоит упомянуть имеющиеся в игре «Цивилизация 5» патчи. Их было достаточно много. Некоторые фиксили все существующие ошибки. Иногда выходили обновления с действительно крутыми улучшениями. Например, в патче 1.0.3.44 Германия получила особое задание. Развитие туризма стало приносить бонусы. Японские самураи смогли создавать рыбацкие лодки и многое другое.

Помощь

Для неопытных игроков есть в игре «Цивилизация 5» коды. Специальные комбинации помогут упростить прохождение игр. В интернете их найти несложно. Нажатие лишь одной кнопки может принести вас бессмертие, бесконечные деньги, быструю продукцию и ускорение различных процессов.

Конечно, лучше всего, если вы скачаете для игры «Цивилизация 5» коды лишь по необходимости, ведь намного интереснее проходить игру своими силами. Но все же для тех, кто совсем не может справиться с особыми заданиями, есть набор специальных кодов, который поможет быстро и без особых усилий повысить опыт выбранных юнитов, восстановить здоровье, увеличить количество ресурсов.

Понравилась статья? Поделить с друзьями:
  • Глеацер в таблетках инструкция по применению цена
  • Инструкция посудомойка хотпоинт аристон cis li 420
  • Как делать массаж спины мужчине в домашних условиях пошаговая инструкция
  • Vitek vt 1766 w инструкция по применению
  • Свечи облепиховое масло инструкция по применению показания